شهرستان جلفا
تصویری از شهرستان جلفا
اطلاعات کلی
کشور ایران Flag of Iran.svg
استان آذربایجان شرقی
مرکز جلفا

 

مردم
زبان‌های گفتاری ترکی آذربایجانی
جغرافیای طبیعی
مساحت ۱٬۶۷۰ کیلومتر مربع


شهرستان جلفا یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در ناحیهٔ شمال غربی این استان واقع شده‌است. مرکز این شهرستان شهر جلفا است. شهرستان جلفا پیشتر یکی از بخش‌های شهرستان مرند محسوب می‌شد که به دلیل تجاری بودن و مهم بودن به شهرستانی مستقل تبدیل شد.

 

موقعیت جغرافیایی

شهرستان جلفا در شمال کوه کیامگی داغ و در حاشیهٔ جنوبی رود ارس واقع است. این شهرستان از جنوب به شهرستان مرند و شهرستان ورزقان، از شرق به شهرستان کلیبر، از غرب به استان آذربایجان غربی و از شمال به جمهوری آذربایجان و ارمنستان محدود است.این شهرستان در گذشته تابع شهرستان مرند بود که بعداً با الحاق برخی روستاهای دیزمار ارسباران به مرکزیت خاروانا تحت عنوان بخش سیه رود یا دیزمار غربی به شهرستان تبدیل شد.بیشتر مکان‌های تاریخی و اماکن مذهبی و جنگلی-توریستی این شهرستان در دیزمار غربی و در روستاهای کردشت، اشتبین، نوجمهر، دوزال و ...قرار دارند.

جمعیت

جمعیت شهرستان جلفا طبق آخرین آمار که بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ منتشر شده‌است ، ۵۳٫۵۷۹ نفر برآورد شده‌است که از این تعداد ۴۴٫۸۲۹ نفر در بخش مرکزی و ۸٫۷۵۰ نفر در بخش سیه رود ساکن اند. هم چنین جمعیت شهر جلفا ۵٫۳۱۶ نفر، شهر هادی شهر ۲۸٫۵۵۵ نفر و شهر سیه رود ۱٫۵۱۱ نفر است.زبان همه اهالی ترکی آذربایجانی بوده و همگی پیرو شیعه 12 امامی هستند.

آثار تاریخی و دیدنی

شهرستان جلفا به دلیل داشتن آثار تاریخی و دیدنی فراوان یکی از شهرستان‌های دیدنی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. از مهم‌ترین آثار تاریخی و دیدنی این شهرستان ، ، حمام کردشت، ، آسیاب خرابه، روستای اشتبین، کلیسای مریم مقدس، ، ، ، ، امامزاده سید ابراهیم و هستند.

ویژگی‌های مهم

برخی ویژگی‌ها هم چون قرار گرفتن شهرستان جلفا در حاشیهٔ رود ارس، قرار گرفتن این شهرستان در مرز ایران با جمهوری آذربایجان و ارمنستان و قرار گرفتن این شهرستان در یک منطقهٔ تجاری این شهرستان را به یکی از قطب‌های مهم تجاری جمهوری اسلامی ایران تبدیل کرده‌است.

منطقه آزاد تجاری ارس

 

منطقه آزاد تجاری ارس یکی از قطب‌های بازرگانی در ایران است. در این منطقه پروژه‌های مختلفی هم چون احداث فرودگاه بین‌المللی و دانشگاه بین‌المللی در حال اجرا است.

تقسیمات کشوری

شهرها: جلفا و هادی‌شهر

شهرها: سیه‌رود

 

Ad

ÊÇÑíÎ : پنج شنبه 23 خرداد 1392برچسب:, | 20:43 | äæíÓäÏå : یوسف |
صفحه قبل 1 صفحه بعد